33   206
39   267
37   228
42   216
42   202

Meer puisten door medicijnen tegen acné

Meer puisten door medicijnen tegen acné

Via dm, mail en in de reacties krijg ik vaak de vraag: ‘Ik gebruik medicijnen tegen acné, maar ik krijg er juist meer puistjes van. Hoort dat zo?’. Mijn antwoord: ‘Ja, dat kan juist een goed teken zijn!’. Het klinkt gek maar dat laat zien dat de medicijnen aanslaan. Dit verschijnsel wordt ook wel ‘purging’ genoemd.

Wat is purging?

Purging is het proces waarin je huid aan het zuiveren is. Het wordt voornamelijk veroorzaakt door producten die het huidvernieuwingsproces stimuleren en de talgproductie verminderen. Zodra deze producten werken, word het acné-bacterie ‘verstoten’ van de huid. Dat uit zich in puistjes. Na een aantal weken zullen deze weer verdwijnen en zal de huid opknappen.

Purging of break-out?

Niet elke reactie is een zuiveringsreactie. Puisten kunnen ook komen doordat een product geen match is met de huid. Je krijgt dan een break-out: oftewel meer pukkels door overgevoeligheid. Helaas kun je niet aan de onzuiverheden zien om wat voor reactie het gaat. Beide zorgen voor rode, vurige puisten. Wel kun je kijken naar de plek waar je huid onrustig is. Krijg je een reactie op plekken waar je vaak puisten hebt? Dan is je huid waarschijnlijk aan het zuiveren. Komen pukkels naar boven op plekken waar je eerst nooit pukkels had? Dan kan je huid een overgevoeligheidsreactie hebben.

Na zo’n vier weken is de huid klaar met zuiveren. Daarna gaat het opknappen. Gaan de puistjes niet weg? Dan is het waarschijnlijk een break-out. Op zo’n moment kun je het beste naar de dokter gaan. Die kan beoordelen wat voor reactie het is en of je door moet gaan met de medicijnen.

Klik hier voor meer informatie over skin purging!

Ik heb meerdere middeltjes geprobeerd tegen acné. Wil je meer weten over mijn ervaringen? klik dan hier!

Liefs,
Elles

Share:

8 Reacties

  1. 16 februari 2020 / 13:51

    Zo dat is wel heel lang voor purging. Maar wel goed uitgelegd.

  2. Laura
    15 februari 2020 / 17:54

    Ik slik sinds kort medicatie tegen mijn depressie. Alleen heb ik er meer en meer puisten van.

  3. 13 februari 2020 / 10:03

    ik ken de term en het kan soms indd erger worden voordat het beter word

  4. 13 februari 2020 / 08:41

    Ik herken het een beetje! Ik heb ook een tijdje speciale medicijnen gebruikt tegen (hormonale) acné, en eerst had ik het gevoel dat het alleen maar erger werd.. Gelukkig is alles goedgekomen met mijn huid, dus ik hoop je hiermee een hart onder de riem te steken!

  5. Frederique
    13 februari 2020 / 07:38

    Vier weken is wel lang vind ik mocht het dus niet positief zijn. Maar ik heb er erg weinig verstand van moet ik eerlijk bekennen!

  6. 12 februari 2020 / 17:51

    Ik kende de term purging ook nog niet. Inderdaad helder uitgelegd. Merkte je dat je puistjes na vier weken verminderden?

  7. 12 februari 2020 / 16:07

    Ik krijg altijd een dikke puist op mijn kin als ik chocolade heb gegeten, maar ik blijf het wel eten 😉 . Van purging had ik ook nog niet eerder gehoord.

  8. 12 februari 2020 / 15:26

    Ik kende de term purging nog niet. Goed uitgelegd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.