Het werd weer eens tijd om een nieuwe rubriek te starten, vond ik zelf. Het moest eentje worden waarmee ik andere bloggers zou kunnen helpen en waar ik zelf ook wat van kan leren. Ik kwam uit op: ‘#Bl0ggersguid3. Hierin bespreek ik alles wat je over bloggen moet weten in Jip en Janneke taal. ‘Hoezo Jip en Janneke taal?’ Zul je je afvragen: als beginnende blogger kun je door de bomen het bos niet meer zien door al die verschillende termen. Daarom vind ik dat er ook uitgelegd moet worden in een iets makkelijkere, voor iedereen te begrijpen taal. Hiervoor is #Bl0ggersguid3 in het leven geroepen. Hopelijk vinden jullie het leuk en nuttig! Vandaag behandel ik de beruchte NoFollow en DoFollow links.
Wat is een link?
De basis, daar beginnen we mee. Het is eerst belangrijk om te weten wat een link, ook wel hyperlink, is. Ze zitten eigenlijk overal: in menu’s, knoppen (buttons), afbeeldingen of gewoon in je teksten. Vaak zie je op sites dat je op een woord kan klikken, als je hierop klikt dan ga je naar een andere website. Dat is een hyperlink.
Wat is een DoFollow link?
Als je een linkje toevoegd aan een woord, dan is dat vaak automatisch al een DoFollow link. Een DoFollow link is erg belangrijk als je het hebt over pageranking. Dit is de rangorde van je site op Google. Het zorgt er eigenlijk voor dat je hoger kan komen te staan in de lijst van zoekresultaten, maar ook lager. Daar ligt eigenlijk de gevaar van DoFollow links. Er zijn bedrijven die ervoor willen zorgen dat hun site hoger komt te staan op Google. Dit doen ze door bloggers te betalen om een DoFollow link in hun post te zetten. Google is hier niet zo van gediend. Die wil liever dat je je site omhoog werkt door goede content te creëren. De oplossing van Google als ze erachter komen? Bloggers straffen. Je eigen site komt hierdoor vaak lager te staan in de zoekresultaten terwijl die van het bedrijf hoger komt te staan. Dit is natuurlijk een kwaaie zaak, vind ik dan. Vaak mailen die bedrijven kleine blogjes die hier nog niet zo veel verstand van hebben in de hoop dat zij DoFollow links plaatsen. Ook zijn er bloggers die linkjes met elkaar uitwisselen. Zij plaatsen een linkje naar jouw website op hun website en andersom.
Wat is een NoFollow link?
Gelukkig heeft Google ook wat bedacht op dit probleem. NoFollow links. Dit zijn linkjes die aangeven aan Google dat ze, zoals de naam al zegt, het linkje niet hoeven te volgen. Het zorgt er dus voor dat je positie niet veranderd en het draagt bij aan een natuurlijke linkprofiel.
Moet ik nou NoFollow of DoFollow gebruiken?
Die keuze ligt uiteraard bij jou! Het is maar net of jij lager wilt eindigen in de ranglijst door dat ene bedrijf. Het is aan te raden om een NoFollow link te gebruiken bij betaalde artikelen of wanneer je een product opgestuurd hebt gekregen. Als je twijfelt, dan zal ik ervoor kiezen om toch maar een NoFollow link te gebruiken. Het kan niks kwaad.
Wat als een bedrijf een DoFollow link wilt?
Ik zal zeggen: denk daar eens goed over na. Je moet jezelf een aantal vragen stellen:
- Past dit bedrijf bij mij en mijn blog
- Zo ja, willen ze perse een DoFollow link?
- Zo ja, is dit bedrijf het waard?
Vind je dat dit bedrijf het waard is, omdat het bijvoorbeeld een goede aanvulling is op je portfolio, dan moet je zeker een DoFollow link toevoegen. Vind je dat niet, dan moet je dat melden bij het bedrijf. Het kan zijn dat de samenwerking dan niet doorgaat, maar je kan ook tot een tussenweg komen
Hoe maak je een NoFollow link?
Een normaal linkje (ook wel een DoFollow link) ziet er zo uit:
<a href=”URL van de website”>tekst van je link</a>
Om dit te veranderen moet je de code voor no-follow toevoegen. Dit is rel=”nofollow”,:
<a href=”URL van de website”rel=”nofollow”,>tekst van je link</a>
Dit kun je veranderen bij het kopje tekst, naast visueel in de taakbalk. Je hebt hier ook plugins voor. Met één druk op de knop verandert zo’n plugin een DoFollow link in een no-follow link. Ik gebruik eentje genaamd: ‘NoFollow Link’.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan! Vragen kun je altijd in de reacties stellen!
Liefs,
Elles
Praat mee: